Kedvenc képem egészen pontosan rajzolja le a kisbefektető – kóklerbrókerétől semmiben nem különböző – befektetési „startégiáját”:
Pontosan ez történt a kóklerbrókerek világában is...
A Cost Average hatás emlegetésével meg jól megkavarták az embereket, teljesen butaságokat állítva... Egyik kedvenc példám a "Shanghai Expressz" néven futó egyik kínai alap 2007-es karrierje. Éves szinten hatalmas hozamokra volt képes. Lássuk merre mozgott az elmúlt öt évben.
HSI (Hang Seng Index) 5 év (2004 nyár - 2009. július 17-ig)
Ne felejtsük el, 2006. augusztus 31. a kamatadó bevezetésének napja volt. Az azt megelőző hetekben, hónapokban ezermilliárdok özönlöttek banki befektetésekbe, és UL konstrukciókba. Mindkettőnek megvan a maga szerepe, a banki lekötésnek is van bizonyos helyzetekben szerepe, az UL-eknek - különösen hosszú távon - komoly előnyei vannak. Az azt követő évben - tehát 2006 ősze és 2007 nyár vége (és ősze) között közel megduplázódott a fanti kínai index értéke. (Sok más eszközalap árfolyama hatalmasat ugrott, ez itt egy kiragadott példa.)
Mivel villogott kóklerbrókerke az ügyfelek felé? Igen, bizony, azzal a bizonyos éves átlagban 50%-ot meghaladó hozamokkal, az akkor éves 100% hozammal. Tehát csúcson javasolta befektetésre a részvénypiacokat. Vajon mentegeti kóklerbrókert az, hogy a saját pénzét is - leginkább "szakmai vezetői", "team-leiter"-ei tanácsára - ide fektette be? André Kosztolány most forog a sírjában...
(Ha valaki évek hosszán át - például egy leendő nyugdíj-jellegű tőkejövedelmet termelni képes vagyon felépítése érdekében -, tehát több, mint 15-20 éven keresztül szakaszos felépítésű tőkeszámlára gyűjtögeti apránként vagyonkáját, akkor hatalmasat fog szakítani! Lásd: Cost Average Effect... Meg a mérhetetlen butaságok egész sorozata!)
Most csak röviden a Cost Average Effect (Cost Average hatás) mellett szóló linkek itt , itt , és itt, ellene (!) pedig itt... (egyik sem reklám, a testre szabott pénzügyi megoldás csak személyes és alapos pénzügyi elemzés alapján születhet!) Egyébként kitűnően lehet vele hasznot hozni. Az Élet példájában nem mindig ugyanazokból az eszközalapokból kell vásárolni, mindig az alacsony árfolyamon lévő, emelkedés előtt álló eszközalapokat érdemes választani. Kiszállni belőlük, eladni azokat pedig csak magasabb árfolyamon szabad... Megy ez, csak foglalkozni kell vele, törődni az ügyfél portfoliójával, mert nem jó, vagy rossz árfolyamok vannak, hanem eladásiak és vételiek...