email:

maholnap@lawyer.com

Lacfi Ági stílus tanácsadó

QFP info

a STÍLUS maga az EMBER

Friss topikok

egyszer fenn, egyszer lenn: pénzügyi MLM

2009.01.06. 07:09 maholnap

független pénzügyi tervező. Angolul Certified Financial Planner , vagy CFP . Magyarul már kevesebb a korrekt találat, de akad.

A szakmáról röviden: olyasmi, mint az orvos a gyógyszerekkel: segít – alapos pénzügyi elemzés, tervezés során – célokat, eszközöket találni, melyek alapján testre szabott pénzügyi megoldásokat gyúr össze, mely megoldásokkal az ügyfél céljai realizálhatóak anyagilag is: az ügyfél pluszai nőni, mínuszai csökkenni fognak. Ahogy az orvos sem ír föl vizsgálat nélkül gyógyszert, vagy gyógymódot, és nem is köteleződik el egy adott gyógyszergyár mellett, úgy a független pénzügyi tervező is alaposan megvizsgál, és függetlenként összeállítja, majd évekig menedzseli a pénzügyi megoldó-csomagot. (Természetesen ahogy orvosok között is akad, aki 'elhúz' egy-egy gyógyszergyár felé, elfogadja a "szakmai képzést" valami "szigeteken", a pénzügyi megoldások világában is el lehet kurvulni.)

Fantasztikusak és nemesek a szakma céljai, eszköz-rendszere. Pár éve, amikor a szakmában szétnéztem itthon, hogy kik képviselik a szakmát hazánkban, bizony, elcsodálkoztam… Biztosítók, alapkezelők ügynökei is állították magukról, hogy függetlenek (naná, egy-két termékkel?!), de magukat függetlennek valló tanácsadó cégekről is kiderült, hogy két-három pénzügyi cég (bank és biztosító, és lízingcég termékét árulják, gyakorlatilag többes ügynökként. Néhány, valóban kevés cég van, akik már megközelítik az öregebb demokráciákban elismert CFP-t. De ezeket sokkal inkább nevezhetjük többes ügynöknek (ami nem feltétlenül hiba, mondják is magukról, hogy alapos piaci elemzés során választják ki a legjobb pénzintézeteket, és csak azokkal dolgoznak, akik „arra érdemesek”). Nos, a piaci potenciáljukkal elérik sokszor az alku pozíciókat, bár még messze nem igaz, hogy valóban a legjobbakat képviselik, egyszerűen vannak más piaci és marketing módszerrel működő pénzintézetek, akik nem veszik igénybe ügynökségek segítségét, de ez más téma.

A piaci potenciált ezek a cégek egy (saját szempontjukból) zseniális módszerrel, MLM rendszerre építve érik el. A Multi Level Marketing előnyeivel (nem sok van) és számos hátrányával együtt. Gyakorlatilag kivétel nélkül mindenki a mai magyar Abszurdisztán területén így működik. Sorra jelennek meg hirdetések, melyek takargatják az MLM-et, ígérnek fűt-fát, és legtöbbször csak utólag derül ki, hogy bizony vállalkozói jogviszonyról, húzós (sokaknak túlzó) anyagi kötöttségekről, telemarketingről, hideghívásokról, MLM-ről, alacsony színvonalú képzésekről, etikátlan vezetőkről (a kevés kivételnek tisztelet!), nyomott jutalékos rendszerről, az ügyfelezés melletti aktív csapatépítésről van szó. A „szabad munkaidő”, illetve „távmunka”, vagy „félállás” lehetősége a robotolással, néha nullás fizetéssel egyenlő. A motivációs eszközök között említett céges (pozícióval járó), vagy nyeremény autó azt jelenti, hogy az autó céges rendszámát (melyen nem téged, hanem egy másik céget reklámoznak) rád számlázzák (több, mint félmillió), a "lízing-hozzájárulásod" is hatjegyű, a biztosítások a csili-vili autókra csillagászati, fogyasztásuk horribilis.

Más kérdés, hogy azok, akik korábban ilyen felrendszámozott autókkal furikáztak, most a gazdasági „csaknem-válság” idején beszakadó árfolyamok miatt, vagy egyenesen az elhallgatott feltételek, elferdített információk miatt elégedetlen ügyfelek elől elbújva leszerelik és lecserélik a táblájukat a húszonmilliós autócsodákon…

Mi okozhatja, hogy lecserélik a rendszámjaikat olyanok, akik korábban büszkén villogtatták a céges platnit? Az autócsodát, és rajta a céges beszédes rendszámot a nagy forgalma generálta, mely nagy forgalom korántsem a hatalmas teherbírásnak volt köszönhető... Ameddig jól ment a szekér, addig - épp a céges és drága autóval, mint a "megbízhatóság", pörgés, menőzés jelképével, sorra kötötték a szerződéseket. Ám a legtöbbször az ügyfelek túlterhelése, az önző jutalék-orientáltság  okozta mára a bajt.

A bajok okozói:

·         Túlzott nagyságú, ráadásul CHF vagy JPY alapú hitelek, amik mellé nem tettek - a forint esetleges gyengülése ellen védő pénzügyi megoldást.
·         Eltúlzott méretű ingatlanok, túlzó, indokolatlan rezsivel
·         Tőkeszámlák esetén - ahol évente rendszeresen helyez el az ügyfél megtakarítási összegeket - több forrása is lehet a bajnak:
    • rosszul megválasztott befektetési alap, rosszkor, rossz irányban elindított befektetés
    • menedzseletlen portfolió, sem az emelkedések nincsenek kiaknázva, sem az esések nincsenek kikerülve
    • iszonyatosan, és indokolatlanul magasra rakott éves díjak (ne felejtsük el, az éves díjak nagyságától függ az ügynökök jutaléka!)
    • a kommunikáció teljes hiánya az ügyféllel, sok ügyfél egyszer látja a „személyes tanácsadóját”: a kötéskor!
    • nyakra-főre, egymás után felvett hitel, majd hitelt kiváltó hitel (ahol az ügyfél a költségekről nem kap tájékoztatást, de jutalékot annál többet kap a bróker
    • az ügyfél magára hagyása az eső ingatlanáraknál, zuhanó árfolyamoknál, és még sorolhatnám…

Kíváncsi vagyok, hogy milyen tapasztalatok vannak a nagyvilágban a tanácsadókkal, brókerekkel, ügynökökkel kapcsolatban. Hangsúlyozom, hogy nem az általános bántás, piszkálás, lehúzás a célom, hanem a tapasztalatok összegyűjtése: hátha látják a szakmák képviselői, vezetői, hogy milyen nyomokat hagynak az ügyfelek lelkében, bankszámláján és szívében tanácsadóik...

5 komment

Címkék: marketing multi tanácsadás árfolyam mlm ügynök abszurdisztán jutalék álláshirdetés level brokernet bróker pénzügyi becsapás kókler cfp céges autó elkurvul

A bejegyzés trackback címe:

https://koklerbroker.blog.hu/api/trackback/id/tr49859401

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Hunter Milo · http://fejvadasz.blog.hu 2009.01.10. 00:42:15

Szia,
szerintem aktuális témát feszegetsz, és remélem, hogy mielőbb lesznek hozzászólóid. Remélem, hogy előbb-utóbb megteheted, hogy konkretizálsz cégeket, anélkül, hogy elfogultsággal vádolnának meg. Jók a posztok, és nagyon kíváncsian várom a folytatást.
Az inputom a témában annyi, hogy én sem örülök neki, amikor régi ismerősök találnak be azzal,hogy ha van lakáshitelem, akkor tudnak nekem tanácsot adni. A legtöbb ember nem fogja fel (itt sem), hogy hosszútávon kellene személyre szabott megoldást találni, hosszútávú kapcsolatot építeni, és nemcsak az azonnali jutalékban gondolkodni. A három hétvégés pénzügyi képzés pedig pont arra elég, hogy meg lehessen tanulni, mely termékekről mondja a céged, hogy jók.

t.omi 2009.01.16. 12:41:06

Kedves Blogger!
Csatlakozom az előttem szólóhoz, jóllehet én egyik vezetője és résztulajdonosa vagyok egy ilyen tanácsadó cégnek! A szakma önmagában nagyon jó és hasznos, mint szinte minden ami körülvesz bennünket, mégis vannak árnyoldalai, melyek nem feltétlenül az illető cég, inkább a tanácsadó emberi mivoltából fakadnak!
Nyílvánvaló, a pénz sokakat megrészegít! Márpedig itt tényleg sok pénzről van szó! Azon cégek, melyek ma Magyarországon ilyen tevékenységgel foglalkoznak, franchise rendszerben működő vállalkozások. Sajnos mint mindennek, ennek is meg vannak a hátrányai! Hiába a központi képzés, illetve továbbképzés, vizsgák, ha a tanácsadó a saját útját járja, jóllehet eredményei alapján kiváló munkát végez! A kontroll, mely maga az ügyfélköre, nem vagy csak kis számban ellenőrizhető! Minden tiszteletem a munkájukat tisztességesen végző kollégáimé és pokolba az inkorrekt tanácsadókkal, de ezt csak és kizárólag az ügyfél döntheti el! Ő az aki bizalmat szavaz egy embernek és innentől kezve nem egy cégcsoport, hanem maga a tanácsadó felel mindazért, amit az ügyfélnek nem mondott el! Itt szeretném felhívni a figyelmeteket, hogy óvatosan bánjatok a cégeket ért kritikákkal, mert sokszor nem a cég a hibás, jóllehet könnyű általánosítani!
Nyílvánvaló, hogy ahol többen dolgoznak, ott nagyobb az előfordulási arány, de a hibákat mindig a jó tulajdonságok relációjában érdemes vizsgálni, hogy tényleg reális képet kapjunk. Természetesen kapitalista világban élünk, és ennek vannak sajátosságai. Egy cég akkor sikeres, ha profitot termel. A tanácsadó cégek is erre törekednek, de nagyon merész megállapítás azt mondani, hogy minden áron. Gondoljatok csak bele! Ha egy tanácsadó rosszul végzi a munkáját, azzal saját magát is károsítja, hiszen a kutya sem fogja őt ajánlani senkinek! Sőt, kifelyezetten óva intenek tőle! A cégemen belül sajnos én is sok ilyen emberről hallottam már és találkoztam olyan megkötött szerződésekkel, melyektől a szőr felállt a hátamon! Ez idő szerint a tanácsadókat csak a pénzben realizált eredményeik alapján kezelik a cégeknél! Ugyanakkor azt kevesen tudják, hogy élhetnek panasszal és ilyenkor komoly kivizsgálást követően az illető tanácsdót súlyos anyagi veszteség érheti, ad absurdum elbocsájtják a cégtől törölve a PSZAF regisztrációs számát egy életre! Az ügyfél természetesen kártérítésre jogosult egy ilyen helyzetben. Ennek ellenére sokan csak a hangjukat emelgetik és mocskolódnak olyan cégek fölött, melyeknek a legtöbb ügyfele igazából nagyon is elégedett a tanácsadója munkájával. üdv: t

mr.editor 2009.02.15. 14:12:57

@t.omi: pont erről szól a blog.
(A sok felkiáltójellel író pénzügyi tanácsadó cégvezetőkről.)

t.omi 2009.02.16. 23:02:11

Igazad van, kicsit túlzásba vittem!
Sajnos pont van egy ilyen ügyem, és legszívesebben kidobnám az illető tanácsadót a fenébe, de nem az én csoportomhoz tartozik, így nem tehetek szinte semmit. Bosszant, hogy az ilyen remek kollégáim miatt emberek tömege ahelyett, hogy felemelkedne anyagilag, a szó szoros értelmében tönkremegy! Ráadásul ezért engem szidnak olyan kívülállók, akiknek fogalmuk sincs arról, hogy én korrekt módon végzem a munkám sok más kollégámmal egyetemben.
Valhol feljebb írtátok, hogy fontos lenne, ha a tanácsadó a már meglévő szerződéseket nem feltétlenül mint konkurencia kezelné. Nos erre kiemelten büszke vagyok a csoportomban, mert ez az egyik alapelvünk. Számtalan esettel találkoztam, ahol a megtakarítási program egy fabatkát sem ért, de olyan kockázati biztosítás volt beleépítve, ami miatt mégis azt tanácsoltuk az ügyfélnek, hogy inkább futtassa ki a szerződést (2-3 év), mert addig is legalább van kockázatkezelés a háta mögött. Idősebb, betegesebb embereknél ugyanis lehetetlen jó feltételek mellett kockázati biztosítást újrakötni.
Az egy hétvégés egy szerződéses újoncokról: Nálunk nem köthet önállóan szerződést, csak ha azt egy tapasztalt kolléga jóvá hagyja. Minden esetben kontrolláljuk az analízist és a hozzá választott pénzügyi megoldást, hiszen azután azt nekünk kezelni kell. A szerződések kezelése jutalékért megy, mely ugyan nem túl magas, de biztos bevétel hosszú távon, ha az elégedett ügyfél nem szünteti meg a szerződést, igy azt gondolom ez anyagi érdekünk is.
Írhattam volna sok szomorú esetről, de talán nem haragszotok meg, ha egy kicsit a jó oldalt próbáltam meg kidomborítani. Szeretem ezt a szakmát, jó csapattal dolgozom, akik nem felejtették el, honnan jöttek és nem restelltek megmaradni embereknek, noha átlagon felüli fizetést kapnak.
Üdv: t

maholnap · http://koklerbroker.blog.hu/ 2009.05.23. 19:52:50

@t.omi: Gratulálok a csapatodhoz, remélem ők is tudják, hogy jó "kezekben" vannak melletted :-)

Én is már sokkal inkább oktatni szeretem a szakmát, sokat járok előadásokat tartani, bemutató "coaching" tárgyalásokat vezetni (miközben tanítom az új munkatársakat) És élvezem a franchise, a cégtulajdonrész, és a hálózatépítés adta számos lehetőséget, amellett, hogy "karitatív" jelleggel is szívesen oktatok, előadok.
süti beállítások módosítása