független pénzügyi tervező. Angolul Certified Financial Planner , vagy CFP . Magyarul már kevesebb a korrekt találat, de akad.
A szakmáról röviden: olyasmi, mint az orvos a gyógyszerekkel: segít – alapos pénzügyi elemzés, tervezés során – célokat, eszközöket találni, melyek alapján testre szabott pénzügyi megoldásokat gyúr össze, mely megoldásokkal az ügyfél céljai realizálhatóak anyagilag is: az ügyfél pluszai nőni, mínuszai csökkenni fognak. Ahogy az orvos sem ír föl vizsgálat nélkül gyógyszert, vagy gyógymódot, és nem is köteleződik el egy adott gyógyszergyár mellett, úgy a független pénzügyi tervező is alaposan megvizsgál, és függetlenként összeállítja, majd évekig menedzseli a pénzügyi megoldó-csomagot. (Természetesen ahogy orvosok között is akad, aki 'elhúz' egy-egy gyógyszergyár felé, elfogadja a "szakmai képzést" valami "szigeteken", a pénzügyi megoldások világában is el lehet kurvulni.)
Fantasztikusak és nemesek a szakma céljai, eszköz-rendszere. Pár éve, amikor a szakmában szétnéztem itthon, hogy kik képviselik a szakmát hazánkban, bizony, elcsodálkoztam… Biztosítók, alapkezelők ügynökei is állították magukról, hogy függetlenek (naná, egy-két termékkel?!), de magukat függetlennek valló tanácsadó cégekről is kiderült, hogy két-három pénzügyi cég (bank és biztosító, és lízingcég termékét árulják, gyakorlatilag többes ügynökként. Néhány, valóban kevés cég van, akik már megközelítik az öregebb demokráciákban elismert CFP-t. De ezeket sokkal inkább nevezhetjük többes ügynöknek (ami nem feltétlenül hiba, mondják is magukról, hogy alapos piaci elemzés során választják ki a legjobb pénzintézeteket, és csak azokkal dolgoznak, akik „arra érdemesek”). Nos, a piaci potenciáljukkal elérik sokszor az alku pozíciókat, bár még messze nem igaz, hogy valóban a legjobbakat képviselik, egyszerűen vannak más piaci és marketing módszerrel működő pénzintézetek, akik nem veszik igénybe ügynökségek segítségét, de ez más téma.
A piaci potenciált ezek a cégek egy (saját szempontjukból) zseniális módszerrel, MLM rendszerre építve érik el. A Multi Level Marketing előnyeivel (nem sok van) és számos hátrányával együtt. Gyakorlatilag kivétel nélkül mindenki a mai magyar Abszurdisztán területén így működik. Sorra jelennek meg hirdetések, melyek takargatják az MLM-et, ígérnek fűt-fát, és legtöbbször csak utólag derül ki, hogy bizony vállalkozói jogviszonyról, húzós (sokaknak túlzó) anyagi kötöttségekről, telemarketingről, hideghívásokról, MLM-ről, alacsony színvonalú képzésekről, etikátlan vezetőkről (a kevés kivételnek tisztelet!), nyomott jutalékos rendszerről, az ügyfelezés melletti aktív csapatépítésről van szó. A „szabad munkaidő”, illetve „távmunka”, vagy „félállás” lehetősége a robotolással, néha nullás fizetéssel egyenlő. A motivációs eszközök között említett céges (pozícióval járó), vagy nyeremény autó azt jelenti, hogy az autó céges rendszámát (melyen nem téged, hanem egy másik céget reklámoznak) rád számlázzák (több, mint félmillió), a "lízing-hozzájárulásod" is hatjegyű, a biztosítások a csili-vili autókra csillagászati, fogyasztásuk horribilis.
Más kérdés, hogy azok, akik korábban ilyen felrendszámozott autókkal furikáztak, most a gazdasági „csaknem-válság” idején beszakadó árfolyamok miatt, vagy egyenesen az elhallgatott feltételek, elferdített információk miatt elégedetlen ügyfelek elől elbújva leszerelik és lecserélik a táblájukat a húszonmilliós autócsodákon…
Mi okozhatja, hogy lecserélik a rendszámjaikat olyanok, akik korábban büszkén villogtatták a céges platnit? Az autócsodát, és rajta a céges beszédes rendszámot a nagy forgalma generálta, mely nagy forgalom korántsem a hatalmas teherbírásnak volt köszönhető... Ameddig jól ment a szekér, addig - épp a céges és drága autóval, mint a "megbízhatóság", pörgés, menőzés jelképével, sorra kötötték a szerződéseket. Ám a legtöbbször az ügyfelek túlterhelése, az önző jutalék-orientáltság okozta mára a bajt.
A bajok okozói:
- rosszul megválasztott befektetési alap, rosszkor, rossz irányban elindított befektetés
- menedzseletlen portfolió, sem az emelkedések nincsenek kiaknázva, sem az esések nincsenek kikerülve
- iszonyatosan, és indokolatlanul magasra rakott éves díjak (ne felejtsük el, az éves díjak nagyságától függ az ügynökök jutaléka!)
- a kommunikáció teljes hiánya az ügyféllel, sok ügyfél egyszer látja a „személyes tanácsadóját”: a kötéskor!
- nyakra-főre, egymás után felvett hitel, majd hitelt kiváltó hitel (ahol az ügyfél a költségekről nem kap tájékoztatást, de jutalékot annál többet kap a bróker
- az ügyfél magára hagyása az eső ingatlanáraknál, zuhanó árfolyamoknál, és még sorolhatnám…
Kíváncsi vagyok, hogy milyen tapasztalatok vannak a nagyvilágban a tanácsadókkal, brókerekkel, ügynökökkel kapcsolatban. Hangsúlyozom, hogy nem az általános bántás, piszkálás, lehúzás a célom, hanem a tapasztalatok összegyűjtése: hátha látják a szakmák képviselői, vezetői, hogy milyen nyomokat hagynak az ügyfelek lelkében, bankszámláján és szívében tanácsadóik...